Falafler i ovnen

Falafler smager jo dejligt, men stegt i olie, eller direkte friture stegt er det jo en ret fed spise. Og selvom man spiser vegansk, skal kalorie indtaget passe til forbruget…. Derfor laver jeg mine falafler i ovnen (alternativet er en lang løbetur!). Og jeg synes faktisk de er lige så gode som de friturestegte, min mave (og samvittighed) har det ihvertfald bedre med de ovnstegte.

Og de ser da lækre ud, ikk’?

Sådan laver jeg mine falafler:

Falafler i ovnen

250 g kikærter

50 g løg

2 fed hvidløg

1 stor håndfuld frisk persille

3 tsk citronsaft

3 spsk vand

2 spsk olie

spidskommen (2 tsk)

1/2 tsk chili

2 tsk husk

salt

peber

Dagen før:

Læg kikærterne i blød. Skift gerne vandet en gang eller to undervejs. De skal udblødes i 10-20 timer. Kikærter skal ikke koges, når de bruges til falafler!

Rist spidkommen på en lille tør pande. Stød spidskommen godt i en morter.

Kom alle ingredienserne i foodprocessoren og kør grundigt igennem til massen er jævn og ensartet. Lad falafel dejen hvile en halv times på køl tid.

Rul falafel dejen til små kugler. Bag dem v 210 grader i varmluftsovn i ca 20 minutter. Vend dem et par gange undervejs, så de bliver gyldne på alle sider.

Velbekommen 🙂

5 responses

  1. Hi Line,
    Tak for ideen med falafler i ovnen. Det vil jeg helt sikkert prøve.
    Spændende side du har! Tak for det.
    Kh
    Kirsten

    1. Jamen selv tak. Nyder jo i den grad også din side og dine bøger 🙂
      Kh Line

  2. […] der stod ved grillen – Min kone Nini havde forberedt  hjemmelavet falafelburgere til os Biltons (inspireret af opskriften fra Veganissen) mens jeg tilberedte de traditionelle kødburger til de andre […]

  3. Kan man bruge kikærter på dåse? Jeg har nemlig en til at stå.
    Og kan man bruge stødt spidskommen? 🙂

    1. Hej Andrea
      Det kan du sagtens. Kikærter fra dåse, kan endda være lidt nemmere at arbejde med.
      Smagen i stødtspidskommen er lidt mindre skarp, men det er jo det samme krydderi.
      🙂

Skriv et svar

