Tomat hummus

Hummus er kikærtedip med tahin, spidskommen, olie, hvidløg og citron, som stammer fra mellemøsten. Men man kan jo varierer den som man lyster…. og det gør jeg gerne! Jeg kommer aldrig olie i min hummus. Det giver en lidt anden smag og konsistens end den helt traditionelle. Hummus bliver på denne måde en meget kalorilet ret. Hummus er godt som tilbehør, pålæg, dip… tja hummus er bare godt. Da jeg spiser meget hummus, skifter jeg af og til halvdelen af kikærterne ud, med bønner. Forskellige bønner, giver forskellig smag. Prøv dig frem og find din personlige favorit.

Her kommer en af mine favoritter:

Tomat hummus, med et drys paprika 🙂

Opskrift tomat hummus

230 g cannellino bønner (sælges i de fleste større supermarkeder, forkogte)

230 g kikærter

2 fed hvidløg

6 soltørrede tomater

2 tsk tomatpure/koncentrat

2 tsk tahin

1 tsk citronsaft

1/4 tsk stødt spidskommen

1 dl vand

salt og peber

Kom alle ingredienserne i en foodprocessor og kør indtil den ønskede konsistens er opnået. Nogen vil gerne have en helt fin, glat hummus, andre kan godt lide den med lidt “struktur”. Smag til med salt, peber og citronsaft.

Hummus holder sig en uges tid på køl. Når hummus er vandbaseret (i stedet for olie), vil vandet træde lidt ud af den, når den har stået på køl. Så rører du den blot op, inden brug. Lav f.eks. en stor portion i weekenden, som du kan tage af hele ugen. Så er der styr på pålægget.

Velbekommen

Skriv et svar

