Risotto med linsedeller og råkostsalat

Risotto er ris, når de er mest creme-lækre 😀  og i dag fik jeg en craving efter risotto. Det er ikke mange ris, der kommer på min menu, så de skal være super når jeg spiser dem og det er denne risotto. Linsedellerne og råkosten passede perfekt til.

Opskrift Risotto

250 g risotto ris

125 g mark champignon

50 g løg

1 lille fed hvidløg

1/2 dl hvidvin

1 spsk oliven olie

1 tsk salt

1/2 tsk timian

1/4 tsk rosmarin

lidt peber

1 spsk gærflager

2 spsk soya fløde

Vand

Hak løg og hvidløg helt fint, jeg bruger min minihakker (se “Vigtigt i mit køkken“). Skær champignonerne i tynde skiver. Bruge en æggedeler, hvis du har sådan en, det går hurtigt og ser flot ud.

Smukke regelmæssige skiver champignon!

Svits grøntsagerne i olien, til svampene begynder at vædske. Tilsæt risen og svits et par minutter til. Kom timian, rosmarin, salt og lidt peber på og hæld 3 dl vand ved. Bring retten i kog og skru ned til det blot småkoger. Rør i risen af og til. Efterhånden som væden optages, tilsættes mere vand, lidt ad gangen. Rør af og til.

I en lille skål eller kop opløses gærflagerne i soyafløden. Når risen er ved at være mør (ca 20 minutter, kogetiden svinger lidt, så smag på den undervejs), tilsættes gær-fløde blandingen. Lad retten står og simre et par minutter på eftervarmen. Smag til med salt og peber.

Råkostsalaten lavede jeg af 2/3 revet gulerødder og 1/3 fint hakket hvidkål, jeg bruger en foodprocessor, men en kniv og tålmodighed kan også klare det 😉

Hertil lavede jeg linsedeller. Et rigtig lækkert måltid!

Velbekommen 🙂

One response

  1. […] linserne suger væsken til sig. Retten må ikke blive for våd. Det er lidt ligesom når man laver risotto. Når linserne er kogt ud, smages til med salt, peber og […]

Skriv et svar

