Grønne linser med kål og grøn karry

Mad kan være grøn på flere måder. Denne ret er med grønne linser og grøn karry og selvfølgelig med masser af grøntsager. Grønne linser bevarer formen, når man koger dem. Hvis du laver en gryderet med grønne linser dagen før den skal spises, tager linserne smagen af krydderierne til sig. Så lav gerne en stor portion, resterne er næsten det bedste 😀 Grønne linser kan købes i alle større supermarkeder.

Opskrift Grønne linser med kål og grøn karry

400 g grønne linser

500 g hvidkål

200 g porre

250 g rød peber

100 g frisk ingefær

1-1 1/2 spsk grøn karry pasta (se”Vigtigt i mit køkken“)

1 spsk soya

2 tsk. tørret citrongræs, eller en stængel frisk

8 tsk kardemomme

2 ds kokosmælk light

2 tsk peanutbutter

lidt olie

Kog linserne i rigeligt vand til de er møre i ca. 20 minutter. Snit alle grøntsagerne i fine strimler i 2-3 cm længde. Svits kål, porre, ingefær og krydderier til kålen bliver blød (5-8 minutter). Tilsæt rød peber og linser, svits et par minutter til. Kom kokosmælk og soya ved og lad retten simre 10 minutter ved svag varme. Smag til med soya. Server med en god chutney, prøv f.eks. græskar chutney. Ønsker du en lidt federe og kalorietæt ret kan du bruge almindelig kokomælk og evt servere ris til.

Velbekommen 🙂

4 responses

  1. Halløjsa Veganissen.. 🙂 Er du ikke kommet til at skrive for mange gram linser i opskriften?

    Jeg har lige lavet retten og synes simpelthen at jeg er ved at “drukne” i linser.
    Så vælger at fryse ½ delen ned til en anden gang for at der er balance mellem grøntsager og linserne.

    Hvordan tror du i øvrigt at den ville være at lave uden kokosmælk?
    Jeg havde en gang en opskrift som mindede om denne, fra en linsepose fra Urtekram, dog uden kokosmælk og rød peber mv.
    Men opskriften forsvandt og jeg har ikke kunnet finde nogen steder den siden, desværre. Så jeg vil prøve at “genskabe” den ud fra dette, og hukommelsen hen af vejen, men i første omgang ville jeg prøve denne udgave, og jeg er virkelig spændt på hvordan det bliver.
    Sidder og venter på at det hele simrer færdigt lige nu.. 😉

    Og 1000 tak for at dele opskrifter med os andre. 🙂

    1. Hej Maria
      Der er mange linser i! Men der er også over et kilo grøntsager…
      Jeg spiser denne ret uden ris, brød, pasta og derfor har jeg mange linser i. Det øger også protein indholdet, når linserne udgør ca halvdelen af retten (som det jo kommer til, når de er kogt). På billedet er det også tydeligt, at linserne er en stor del af retten.
      Smag og behag, hvis du hellere vil have overvægt af grøntsagerne, skærer du bare ned på linse mængden 🙂
      Jeg tænker sagtens den kan laves uden kokosmælk! Lidt ekstra olie eller lidt plante”fløde” ville fint kunne binde retten sammen.
      Håber det blev lækkert. Og så er det dejligt at høre, at andre finder inspiration i bloggen.
      Hav en god dag

      1. Det gjorde det – kom lidt flere krydderier i en beskrevet men havde heller ikke lige kardemomme – så måtte være lidt kreativ 😉 Men det blev rigtigt godt. 🙂 Laver den helt sikkert i gen. Mange grøntsager er dejligt synes jeg, jeg spiste i øvrigt min ret med ris til, kan nemlig også rigtig godt lide ris. ❤ Er superglad for at jeg fandt dit site! Tak endnu en gang. 🙂

Skriv et svar

