Aubergine i fad

Jeg har vist nævnt det før, men nu siger jeg det lige igen…. auberginer er fantastiske 😀 I denne uge er madplanen gået helt op i hat og briller, så da jeg i dag stod og kiggede på en aubergine i min hånd, vidste jeg straks hvad jeg ville have til middag. Aubergine i fad. Retten kan spises til ris, brød, bønner, linser. I dag blev det puy-linser, en delikat lille linse. Jeg kan godt lide fornemmelsen af lidt sovs og derfor bruger jeg to dåser tomater til denne ret. Hvis du gerne vil have en lidt mere “fast” version, kan du nøjes med 1 1/2 dåse hakkede tomater. Jeg har valgt at bruge en ganske mild chili og fjerne kernene, da chili nemt overdøver den milde aubergine smag. Men det er selvfølgelig smag og behag.

Opskrift Aubergine i fad

175 g løg

175 g champignon

2-3 fed hvidløg

1 mild chili

1 aubergine ca 300 g

1 1/2 – 2 ds hakkede tomater

1 tsk paprika

1 tsk timian

1 tsk balsamico

lidt olie

salt og peber.

Hak hvidløg, chili og halvdelen af løg og champignon. Svits den i lidt olie ved middel varme i 5 minutter. Tilsæt paprika, lidt salt og peber og svits et par minutter til. Tilsæt hakkede tomater og giv et hurtigt opkog. Tag gryden af varmen og blend til en jævn sovs med en stavblender. Tilsæt timian og balsamico og smag til med salt og peber.

Skær auberginen ud i 1/2 cm tykke halvmåner. Skær champignon(brug evt en æggedeler) og løg i skiver. Anret grøntsagerne i et ovnfastfad, med stående lag af aubergine adskilt af lidt løg og champignon. Overhæld grøntsagerne med tomatsovsen og bag retten i ovnen i ca 40-45 minutter ved 180 grader. Det er vigtigt at auberginerne er kogt helt møre.

Velbekommen 🙂

2 responses

  1. Har du eksperimenteret med de små auberginer, babyauberginer og den der ikke er meget større end frø?
    Det er vildt godt i thaimad…
    I øvrigt du skulle prøve at lave thairødkarry i vegatarformat..

    1. Thairødkarry i veganer udgave kommer helt sikkert 🙂
      Babyauberginer brugte jeg meget i en periode, men det er laaaang tid siden sidst, så måske de skal på menuen snarest.
      Glæder mig til at lave mad til jer 🙂

Skriv et svar

