Tarteletter med asparges

Efter at have været en særdeles bedstemor-agtig ret, har jeg de seneste par år fået øje på det hyggelige i at spise tarteletter. Selvom det ikke er en supersund ret, ja så ryger de altså på menuen en gang i mellem 😉

Jeg vil helst have de smager som da jeg var barn. Lidt nostalgisk, da man jo dybest set kan putte hvad som helst i. Jeg har eksperimenteret mig lidt frem og er nået frem til denne veganske version, som smager som dem jeg fik serveret for 30 år siden (ikke dem med fiskeboller, dem kunne jeg absolut ikke lide). De er iøvrigt et glimrende indslag i en klassisk julefrokost.

Opskrift Tarteletter med asparges

1 pakke veganske tarteletter (læs indholdsfortgnelsen, en del af dem indeholder smør)

150 g persillerod

250 g asparges fra glas

25 g plantemargering

2 spsk mel

2 1/2 dl bouillon

2 dl soyamælk

3 tsk gærflager (se “Vigtigt i mit køkken“)

salt og peber

Snit persillerod i helt fine tern og svit dem 5-7 minutter i plantemargerinen ved middel varme. Tilsæt mel og rør godt rundt, tage evt lige gryden fra varmen imens. Når alt melet er fordelt hældes væden til lidt ad gangen, mens der røres godt rundt. Kom gærflagerne i og lidt salt og peber. Lad sovsen småkoger i nogle minutter under omrøring. Tilsæt de snittede asparges og kog et par minutter til. Smag til med salt og peber.

Server som forret eller bare spis løs med salat til 😀

Velbekommen 🙂

Skriv et svar

