Biksemad

Kartoffel og rodfrugt rester kan jo blive til den skønneste biksmad 🙂 Måske rester fra ovnstegte rodfrugter? Det tager ingen tid at lave og mager vildt godt med asier og rødbeder til. Hvis jeg ikke har kartoffel rester, snyder jeg mig til denne skønne resteret og koge nogle kartofler 😉

Jeg synes herlighedsværdien ved retten forøges når jeg blander andre rodfrugter end kartofler i. Det kan f.eks. være pastinak, persillerod, selleri og glaskål (ja det fungerer fint her). Jeg bruger seitan fra rømer, som jeg altid har i huset 🙂 Den har en meget højt proteinindhold og ikke særlig højt kalorieindhold.

Opskrift Biksemad

ca 400 g kogte kartofler

ca 100 g kogt persillerod/pastinak

200 g Seitan (se “Vigtigt i mit køkken“)

ca 200 g rå løg

en lille håndfuld frisk timian

salt og peber

Lidt plantemargerine

Løg og seitan hakkes fint. Lige til biksemad hakker jeg med en kniv og ikke en minihakker. Det synes jeg giver en smukkere ret…. men det er ren æstetik. Kartofler skæres i tern af passende størrelse, jeg vil gerne hav den lidt små, men det er igen smag og behag. Alle ingredienserne kommes i en stegegryde eller på en stor pande. Steges i 5-8 minutter og smages til med salt og peber. Ganske enkelt….

Velbekommen 🙂

Skriv et svar

