Dampet seitanpølse

Jeg har anskaffet mig en gryde til at dampe i. Det første jeg har lavet i den var dampet seitanpølse. Jeg har øjeblikkeligt overgivet mig til denne måde at tilberede seitan på. Tilberednings tiden er mere end halveret og resultatet var meget lækkert. En gryde til at dampe i kan man købe for en del penge flere steder. Ikea har en gryde med dampindsat og sådan et sæt koster 179 kr. og det fungerer rigtig godt.

Opskrift Dampet seitanpølse

5 dl gluten

1,5 dl gærflager (se “vigtigt i mit køkken“)

1 tsk salt

1 tsk timian

1 tsk løgpulver

1 tsk hvidløgspulver

1 tsk paprika

1/2 tsk røget paprika

2 dl vand

1 spsk engelsk sauce

1 spsk HP sauce

Bland de tørre ingredienser i en skål. Bland de våde ingredienser i en anden skål. Hæld det våde i det tørre og ælt grundigt igennem. Form tre lige store pølser. Pak dem grundigt ind i staniol og damp dem i 30 minutter. Køl dem af og brug dem som pålæg. Pølserne kan holde sig i køleskabet i op til en uge.

Disse pølser er meget mildt krydret. Krydder dem som du vil. Lav karrypølser, chilipølser, sennepspølser osv. Du kan også lave dem lidt mindre, så de er mere i serveringsstørrelse (til hotdog, brunch bordet, grill eller lignende), nedsæt så damp tilden 5-10 minutter.

Velbekommen 🙂

One response

  1. Jeg har lige prøvet seitanpølsen…. super lækker! Tidligere har jeg kogt seitan, men synes meget af smagen forsvinder ud i kogevandet, så tak for tippet mht. dampning.

Skriv et svar

