Pirogger

Jeg har ofte overvejet det, men aldrig fået det gjort…. lavet mine egne pirogger. Det var en overraskende god oplevelse. Jeg havde forestilt mig, at det var mere besværligt, men det var jo ret enkelt! Fyldet var næsten også lavet på forhånd. Jeg havde rester af fyldet fra tortillas middagen mandag (soy4you sovs) og rester fra gårsdagens stuvning. Resterne blev blandet sammen på en pande, varmet igennem og spicet lidt op med karry og soya sovs. Tilbage var egentlig bare at lave en dej og komme piroggerne i ovnen. En genial reste-ret, som smager helt “planlagt” 😉

Har man ikke lige rester er det jo blot et kig i køleskabet og lave et fyld! Jeg tænker at jeg næstegang skal prøve at lave dem med aubergine i små tern, tomat, hvidløg og linser. Og så lidt chili…

Opskrift Pirogger

5 dl lunkent vand

40 g gær

1/tsk sukker

1 tsk salt

2 spsk olie

300 g grahamsmel

ca. 500 g hvedemel

lidt soyamælk

Opløs gæren i vandet. Kom olien i. Tilsæt grahamsmel, sukker og salt og rør grundigt. Tilsæt nu hvedemel til dejen er blød og holder op med at

klistre. Lad den hæve 30-45 minutter.

Del dejen i to lige store klumper. Del igen disse i to osv. indtil du har 16 nogenlunde lige store klumper. Rul hver dejklump ud til en cirkel. Læg fyld i midten og fold den sammen til en halvmåne. Klem piroggen sammen med tænderne af en gaffel og pensel med soyamælk (eller anden plantemælk). Bag piroggerne 15 ved 225 grader (varmluft).

Velbekommen 🙂

One response

  1. […] god 80’er pizza (hvem sagde dåsemajs og grøn peber?), fyld i tortillas, quesadillas, tacos, pirogger, cannelloni og ravioli og alle andre steder hvor du normalt ville bruge noget der ligner. Og NEJ, […]

Skriv et svar

