Boller i grøn karry – Thai

Det thailandske køkken byder på mange lækkerier. Den grønne karry er og blive en favorit hos mig. Til denne ret har jeg brugt lidt grønt, som jeg har købt hos min lokale asiatiske købmand i Odense C. Hvis du kommer forbi er den et besøg værd (klik på linket for info). Hvis ikke du lige har mulighed for at handle specialvarerne ind, kan mindre godt gøre det. Jeg kommer med alternativer i parantes. Du skal ikke holde dig tilbage med at købe thaibasilikum, kaffir-lime blade, citrongræs og en pose chilier. Resten kommer du blot i fryseren og så kan du bruge af det over de næste måneder.

Aftenens menu var også et længe ønsket eksperiment i at lave boller af soy4you. Jeg valgte at lave dem af den lyse variant, da sovsen jo i sig selv også er hvidlig. Resultat var helt forrygende, det er absolut ikke sidste gang jeg har lavet dem. Næste gang vil jeg prøve lave en mere klassisk dansk, boller i karry, som jeg fik den da jeg var barn. Bollerne er også rigtig gode hvis du er veganer/vegetar har kødspiserer til middag, som lider af bønne og linsefobi…. 😉

Opskrift Boller i grøn karry – Thai

Boller: 

150 g lys soy4you (en pakke)IMG_2094

1 lille løg

1 lille rød chili

1 håndfuld thaibasilikum (evt alm basulikum og saft af 1/2 lime)

1 stort fed hvidløg

1 tsk stdt ingefær (eller 1 spsk revet frisk ingefær)

1 spsk herbamare (se “vigtigt i mit køkken”)

5 dl kogende vand

4 dl mel

2 dl havregryn

ca 1/2 dl soyamælk (til bollefarsen har en passende sammenhængende og fugtig konsistens)

2 spsk egg-replacer (se  “Vigtigt i mit køkken”)

3 spsk vand

Løg, chili, basilikum og hvidløg hakkes så fint som muligt, brug gerne en minihakker. Bland det med soy4you og herbamare og hæld 5 dl kogende vand ved. Rør grundigt. Lad det stå og trækker 10 min. Pisk egg-replacer og de 3 spsk vand til en hvid skum. Bland alle ingredienserne grundigt. Lad massen stå og trække yderligere 10 minutter. Form boller i den ønskede størrelse og kom dem i kogende vand. Bollerne er færdigkogte, når de popper op til overfladen, 3-5 minutter.

Sovs:

2 ds kokosmælk

1 stængel citrongræs (kan også købes i føtex, kvickly mv.)

5 kaffir lime blade (erstat evt med 2 spsk limesaft)

1 tsk stdt ingefær

1 lille håndfuld thaibasilikum (erstat evt med alm basilikum)

0,5-1 rød chili (alt efter hvor stærke de er)

1,5 tsk grøn karrypasta

2 røde peberfrugter skåret i 3-4 cm strimler

180 g bambusskud (Jeg foretrækker dem på glas)

6 baby auberginer (erstattes med andet grønt, f.eks. broccoli stængel skåret i 3 cm lang stave)

Baby auberginerne forkoges i 5 minutter. Lad dem lige dampe af og skær hver af dem i både. Kom kokosmælk i en stor gryde. Kom resten af ingredienserne i, undtagen peberfrugt og aubergine. Lad sovsen simre i 10-15 minutter. Smag til med soya og grøn karry. Tilsæt peberfrugt, aubergine og boller. Bring retten i kog og lad den simre 5-10 minutter. Server den rygende varm med nudler eller ris til

IMG_2096

Velbekommen 🙂

Skriv et svar

