Ingefær pølse

I den kommende uges madpakker venter der Ingefær pølse. Det er en seitan pølse, som jeg har valgt at krydre med frisk ingefær. Vær opmærksom på, at smagen af tørret stødt ingefær er lidt anderledes end smagen af den friske. Tørret stødt ingefær er ikke så skarpt og forfriskende i smagen. Men i øvrigt også et glimrende krydderi. Jeg har nævnt det før, men gør det lige igen…. Seitan er dejlig nemt at lave selv, det laves af hvedegluten. Du kan købe gluten på http://www.veganwondeland.de. Du kan også lave det selv af hvedemel, som du vasker men jeg har altid syntes det så besværligt ud og ret vandforbrugende. Jeg køber min gluten (hvis nogle af mine læsere kender til en dansk butik der sælger gluten, så giv endelig besked) og laver selv seitan af den. Magert, proteinrigt, lækkert og billigt!

Opskrift Ingefær pølseIMG_2376

5 dl gluten

1,5 dl gærflager

2 tsk salt

2 tsk timian

2 tsk hvidløgspulver

1 tsk karry

2,5 dl vand

1 spsk citron saft

1 spsk HP sauce

1 spsk fint revet ingefær

Bland de tørre ingredienser i en skål. Bland de våde ingredienser (revet ingefær er en våd ingr.) i en anden skål. Hæl de våde i det tørre og ælt seitanen grundigt. Det er en ret sej masse at arbejde med. For to pølser og pak dem grundigt ind i staniol. Damp dem i 45 minutter. Køl dem af og brug dem som pålæg eller skær dem i små tern til gryderetter, eller skær 1-1,5 cm tykke skiver, steg dem på en pande og spis til f.eks. ris med grønt i kokossauce.

IMG_2373

Velbekommen 🙂

2 responses

  1. Hej, den ser virkelig godt ud, og generelt ser det ud til at være nogle rigtig lækre opskrifter. Jeg er selv vegetar, men kunne godt tænke at forsøge mig med noget vegansk en gang imellem, specielt bøffer og pølser af seitan. Jeg har dog lige et spørgsmål: er det ikke muligt at bruge friske løg og frisk hvidløg? evt også ‘frisk’ gær? vh Heidi

    1. Hej Heidi
      Gærflager er inaktiv gær, som tilsættes maden for smagens skyld. Hvis du bruger frisk gær, vil det hæve under tilberedningen og så falder din pølse fra hinanden. Gærflager købes i helsekostbutikker og nogle i matas.
      Frisk grøntsager kan ikke rigtig hænge på seitan dejen. Jeg har nogle gange lavet pølse med frisk hvidløg, peberfrugt, champignons mv. men der skal ikke ret meget i og det skal nærmest hakkes til ukendelighed. Ellers får du igen en pølse, som falder fra hinanden når du skærer den.
      Jeg kommer nogle gange en lille smule fint hakket grønt i fordi de giver pølsen lidt kant, men jeg bruger stadigvæk løg/hvidløgspulver for at tilføre smag.
      God fornøjelse.
      🙂 Line

Skriv et svar

