Græsk tapas

IMG_2428

Selvom tapas egentlig er en spansk måde at spise på (mange små retter), fik jeg i sidste uge lyst til en mere græsk version…. så derfor lavede jeg nogle
små græsk inspirerede retter til middag. Jeg valgte at servere to slags oliven, aubergine dip, tzatziki, og en gyros lavet på seitan. Hertil serverede jeg kogt perlebyg. Lækkert brød ville også have passet godt til…

Opskrift Aubergine dip

1 aubergine

4 fed hvidløg

2 spsk soyayoghurt

2 tsk citronsaft

2 tsk tahin

0,5 tsk rosmarin

0,5 tsk timian

0,5 tsk knust spidskommen

1 spsk frisk hakket basilikumIMG_2429

salt

Prik en masse små huller i auberginen. Bag aubergine og hvidløg med skal, i ca 45 min ved 180 grader. Auberginen skal være helt blød. Køl aubergine og hvidløg lidt af. Fjern skallen fra hvidløgene og auberginen. Blend alle ingredienserne til en tyk cremet masse. Smag til med salt og citron.

Gyrosen lavede jeg af et glas seitan fra Rømer. Jeg hakkede seitanen, stegte den i olivenolie og krydrede med en græsk krydderiblanding. Steg den gerne en anelse sprød. Tzatziki laver jeg på soyayoghurt. Den bliver lidt tyndere, så kom ikke for meget yoghurt i.

IMG_2430

Velbekommen 🙂

Skriv et svar

