Kanelbrød

Gammeldags kanelbrød er en fantastisk spise. Det vækker gode minder fra min barndom og selvfølgelig skal der foreligge en vegansk version 😀

 

Opskrift Kanelbrød

Brød:IMG_2433

3 dl soyamælk

50 g smeltet plantemargerine

0,5 pk gær

0,25 tsk kardemomme

0,5 tsk kanel

1 spsk sukker

ca 450 g hvedemel (afhænger af melets kvalitet)

Remonce:

125 g margerine (stuetemperatur)

75 g farin

2 spsk kanel

Bland smeltet margerine og soyamælk. Opløs gæren heri. Tilsæt halvdelen af melet og herefter sukker, kardemomme og kanel. Ælt dejen sammen og tilsæt resten af melet løbende, indtil den ikke klistrer. Lad dejen hæve i 45 minutter. Bland ingredienserne til remoncen. Rul dejen ud til et rektangel, som passer i længden til din brødform (jeg brugte to brødforme). Smør remonce på dejen og rul den sammen som roulade. Kom brødet i en smurt bageform og lad det efterhæve 45 minutter. Bag brødet i 20 minutter ved 180 grader. Tag det ud af formen og bag det yderliger 10 minutter. Lade det køle lidt af inden servering. Egentlig skal der glasur henover, men det valgte jeg fra, da det i forvejen er et ret sødt brød…

IMG_2434

 

Velbekommen 🙂

3 responses

  1. det ser lækkert ud 😀
    er det tørgær eller alm. gær? (og det er 5 g. ikk?)

    1. Hej Gitte
      Jeg brugte alm øko-gær, 1/2 pakke. Tørgær fungerer sikkert ligeså fint. Det skal så ikke opløses i soyamælk og margarine, men blandes med den første halvdel af melet, inden de våde ingredienser tilsættes. Jeg ville kun bruge en halv pakke tørgær, til denne portion dej.
      Og ja det smagte vildt godt. Var meget populær hos mine børn, som lige pludselig var meget sultne 😉
      God søndag aften.

  2. super 😀 tak for svar! jeg glæder mig til at prøve dem 🙂

Skriv et svar

