Vegansk omelet

Omelet kan bruges på brunchbordet, som en lille appetitvækker eller som et måltid i sig selv. Du kan komme lige de grøntsager du har lyst til i den. Vær dog opmærksom på at de skal være møre. Vame tiden er kun 10 minutter. Til gengæld er det en skøn måde at spise rester på! Her har jeg lavet min frokost omelet med facon stykker, tomat og forårsløg. En anden lækker variant er med steget champignoner og skalotteløg.

Opskrift Vegansk omelet

1,5 dl kikærtemel (købes i helsekost butikker evt via netbutikker)IMG_2535

1 spsk gærflager

1/4 salt

1/4 bagepulver

1/4 gul karry

1/4 gurkemeje

1 dl soyamælk

fedtstof til stegning

1 lille tomat

Det grønne fra 2 forårsløg

2 spsk facon stykker

Bland kikærtemel, gærflager, salt, bagepulver, karry og gurkemeje i en røreskål. Tilsæt soyamælken og pisk dej godt igennem. Lad den stå og tykne 5 minutter. Hvis du synes den er for tyk, kan du evt tilsætte en tsk vand eller to. Men dejen skal være tykflydende. Smelt fedtstoffet på en pande. Kom dejen på panden og læg det ønskede fyld ovenpå. Her er brugt tomater (fjern kernerne, så det ikke bliver for vådt), det grønne fra et par forårsløg og sprøde facon stykker. Bage omeletten ved middelvarme under låg i ca 10 minutter. Juster varmen, så den ikke bliver brændt i bunden. Du kan også vælge at vende den efter 5 minutter.

Den er også egnet til madpakken.

IMG_2538

Velbekommen 🙂

One response

  1. […] En af de virkelig lækre spisesvampe er parykblækhatten. Jeg fik denne høst, da jeg overnattede hos en veninde. Parykblækhatte blækker hurtigt efter plukning, men selvom jeg ikke var i mit eget køkken, skulle de spises…. Det blev så en lidt mere enkel udgave, end hvis jeg havde været hjemme. Så ville jeg have svitset dem med lidt løg og lavet dem til en “omelet” som her. […]

Skriv et svar

