Ravioli med artiskok fyld og broccoli salat

I dag kastede jeg mig for første gang ud i at lave pasta selv. Jeg har luret lidt på det et stykke tid og efterhånden fået mig selv overbevist om at det ikke er besværligt og at det smager godt. Mine nye overbevisning holdt 😀

Pasta er overraskende nemt at lave og smagen er super. Jeg valgte at lave ravioli og lade fyldet smage lidt af det bedste fra det italienske køkken. Næste gang jeg laver ravioli, vil jeg dog være mere præcis i min udskæring af dejen, så mine ravioli bliver lidt mere ensartede og pæne. Så er det i øvrigt en hyggelig ting at have børn med til at lave. Børnene kan jo fylde dem med lige det de allerbedst kan lide.

Opskrift RavioliIMG_2551

600 g pastamel (durum)

2 spsk oliven olie

1 tsk salt

3,5-4 dl vand (afhænger af mel typen)

Bland saltet med melet. Tilsæt olien og halvdelen af vandet og ælt godt igennem. Tilsæt resten af vandet indtil dejen er fast og sej. Rul den ud i et ganske tyndt lag. Skær firkanter i passende størrelse. Gerne nogenlunde ens. Du kan også skære dem i større stykker og bruge pastaen til lasagne eller skær dem i strimler og brug dem til fettuccine.

Pastaen skal koges i ca 3 minutter.

Opskrift Artiskok fyld

190 g artiskokhjerter (en dåse)

80 g rødløg

1 fed hvidløg

IMG_2552

4 soltørrede tomater (hvis du bruger de helt tørre, skal de blødes op i vand 1/2 time før)

0,25 tsk paprika

0,25 tsk salt

1 spsk frisk hakket basilikum

Olie

Peber

Hak løg, artiskokhjerter og hvidløg. Svits dem i olien i 3-4 minutter ved middelvarme. IMG_2556Kom alle ingredienserne i en foodprocessor og hak det godt sammen. Det skal dog ikke blive til en helt cremet masse.

Kom små klatter af fyldet på halvdelen af pasta stykkerne. Fugt kanterne rundt om fyldet med lidt vand og læg en pasta firkant over. Med tænderne af en gaffel klemmes forsigtigt hele vejen rundt. Kog raviolien i 3 minutter og server dem varme med en god salat.

 

Opskrift Broccoli salat

500 g broccoli

8 g rødløg

70 g tørrede tranebær

3 spsk facon stykker

2 spsk balsamico

1 tsk oliven olie

1 tsk agave sirup

0,25 tsk salt

peber

Rens broccolien og skær den i små buketter. Hak løget helt fint, evt i en minihakker. Bland dressingen af balsamico, olie, agave sirup, salt og en smule frisk kværnet peber. Kom broccoli, rødløg og tranebær  i en skål, hæld dressingen over og vend salaten et par gange. Drys facon stykker over lige inden servering.

IMG_2557

Velbekommen 🙂

Skriv et svar

