Stuvet grønkål med svampe

20131015-230536.jpgHer kommer endnu et bud på, hvordan du kan bruge den fantastiske kål. Mange afholder sig fra at spise grønkål, af grunde jeg egentlig ikke helt kan gennemskue. Grønkål er smagfuldt, sundt og har den smukkeste grønne farve. Jeg har nævnt det før, men nu kommer det lige igen: Kål er en af vores sundeste grøntsager! Så brug den, specielt nu, hvor sæsonen er på sit højeste. Denne ret er ganske enkel og tager præcis så lang tid at lave, som det tager at koge pasta 🙂

Opskrift Stuvet grønkål med svampe

4 portobello svampe, skåret i tern (1-2 cm)

100 g hakket grønkål

1 fed hvidløg, finthakket

1,5 dl soyafløde

2 spsk gærflager

1 tsk rosmarin

lidt fedtstof

salt og peber

Svits svampe og hvidløg i lidt fedtstof, ved middel varme. Når svampene er faldet lidt sammen, tilsættes grønkål, rosmarin, lidt salt og peber. Svits 2 minutter. Rør gærflagerne ud i soyafløden og hæl det over grøntsagerne. Når det koger, skrues helt ned. Lad retten simre 5 minutter. Smag til med salt og peber. Server til fuldkorns pasta.

20131015-230559.jpg

Velbekommen 🙂

11 responses

  1. Uhmmmmm! Jeg brugte din opskrift her til aften (dog i en vegetarisk udgave med fløde og parmesanost i stedet for soyafløde og gærflager) – og det smagte FANTASTISK! 😀

    Tak for endnu en lækker inspiration 🙂

  2. det her må jeg lave! men jeg kan simpelthen ikke finde grønkål nogen steder! må på jagt igen igen i morgen!

    1. Prøv Føtex. Føtex i Odense har grønkål, som er skyllet og snittet.
      🙂

    2. Føtex havde grønkål for nogle dage siden. Det er den skyllede og hakkede version, der er pakket i poser. Dejlig nemt at gå til.
      🙂

      1. Jeg fandt endelig en pose økologisk grøntkål i Rema1000 😀 ellers har det nærmest været umuligt at finde, men nu er det vist dukket op i de fleste butikker! Så jeg lavede retten her i dag, det var rigtig lækkert!

    3. Jeg fandt grønkål i Rema. Og ellers er der ikke noget i vejen for at prøve med andre kålsorter. Jeg lavede mit med en blanding af grønkål og savoykål. Men jeg har også prøvet en lignende ret bare med rødkål, og det er også super lækkert 🙂

      1. Jeg bruger også bare det kål jeg tilfældigvis har 🙂

  3. Lidt et sats, og lige på falderebet da jeg gerne ville lave stuvet grønkål for første gang i aften hehe… jeg tænker om det vil smage godt hvis jeg ik brugte svampe ? Har du prøvet at lave det uden ?

    1. Nå ja…nu svarer jeg alligevel 😉
      Selvfølgelig kan du det! Håber du eksperimenterede og at det smagte super godt 🙂

Skriv et svar

