Indbagt spinat med tofu

Fyldt butterdej er velegnet, som hovedret, snack, buffet, på brunch-bordet eller tapas. Man kan fylde lige det i, som hjertet begærer…. eller maven 😉

Jeg synes det er vigtigt at lave fyld, som er meget smagfyldt. Butterdejen neutraliserer smagen rigeligt. Når det er sagt, er butterdej med fyld lækkert og meget nemt at lave. Fyldet kan laves dagen før, eller bestå af forskellige rester. En rigtig hyggelig, vinterspise.

Opskrift Indbagt spinat med tofu20140111-124333.jpg

500 g hakket spinat, optøet

350 g fast silke tofu (fast tofu kan også bruges, så tilsæt evt en smule mere soya fløde)

1 alm løg

1 fed hvidløg20140111-124308.jpg

2 spsk soyafløde

2 tsk karry eller lign (jeg brugte cajunmix, som jeg er vild med)

lidt revet muskat

1 spsk sød mango chutney (eller hot, hvis du mere er til den)

ca 1,5 pak butterdejsplader (jeg bruger dem fra frost, der 6 plader i en pakke)

salt og peber

lidt fedtstof

Løg og hvidløg hakkes ganske fint, jeg bruger min mini hakker. Svits løg og hvidløg i lidt fedtstof, til løgene bliver klare. Middel varme et par minutter. Tilsæt karry og lidt salt. Svits et minut mere og tilsæt spinat og revet muskat. Kog godt op og tofuen i (skåret i små tern). Hvis du bruger silke tofu vil en del af tofuen, give en lidt cremet konsistens undervejs. Lad  fyldet simre ved middelvarme, under hyppig omrøring. Efter 4-5 minutter skrues ned for varmen. Soyafløden røres i og herefter chutneyen. Smag til med salt og chutney.

Skær butterdejen ud i passende størrelser. De plader jeg køber skærer jeg over på midten og får så fine kvadrater, som er lige til at folde. Kom lidt fyld midten, dub lidt vand på de kanter af dejen, som du samler og klem dem forsigtigt sammen. Bag dem som anvist på butterdejspakken. (tager typisk 10-20 minutter). Der er mange måder du kan folde på, jeg foldede på to måder.

20140111-124413.jpg

Velbekommen 😀

Skriv et svar

