Ris a la Mande

Til en rigtig julefest hører naturligvis Ris a la Mande og jeg brugte denne forjul, til at teste alpro piskefløde af, i denne traditionsrige dessert. Flødeskums mangel har været kerne problemet for mig, i det at lave en værdig afløser for min barndoms Ris a la Mande. Mange af de veganske piskefløder synes jeg har enten en bismag af soja (ikke godt i en dessert) eller en lidt suspekt syntetisk eftersmag. Men Alpros piskefløde smager bare godt, omend den er lidt sød. Til risengrøden brugte jeg alpros soyamælk med calcium, som nu kan købes i min lokale netto 🙂

Opskrift Ris a la MandeIMG_4027

120 g grødris

750 ml soyamælk

1/2 stang vanille

110 mandler

1,5 dl alpro piskefløde

 

Kom soyamælk, ris og den flækkede vanillestang i en gryde. Bring indholdet i kog og skru herefter ned til det simrer. Lad det simre under hyppig omrøring i 45-50 minutter til du har en grød. Køl grøden ned. Den skal være køleskabs kold.

Smut og hak mandlerne. Rør dem i den kolde grød. Pisk soyafløden til skum og vend den i grøden.

Server den med lun kirsebærsovs 😛

IMG_4046

Jeg vandt desværre ikke mandelgaven, men det smagte himmelsk og blev indtaget i det dejligste selskab

Velbekommen 😀

2 responses

  1. Kære veganissen!
    Hvor mange personer er der ca. til i denne portion ris ala mande? 😃
    Har fået lov at lave vegansk ris ala mande til min familie i år ☺️
    Mvh Ditte

    1. Hej Ditte
      Ja se det afhænger jo af appetitten 😀
      Umiddelbart vil jeg sige 2 -4 personer.
      Rigtig god fornøjelse og glædelig jul.
      🙂 Line

Skriv et svar

