Vegansk skæreost

IMG_2307

Jeg må bekende kulør som oste-elsker. Men når nu de danske butikker ikke er helt fremme i skoene mht at indkøbe veganske oste, ja så må vi jo selv lave dem! Jeg har allerede givet et par bud her på bloggen på hvordan en blød ost og en smøreost kan laves. Her kommer så et bud på en skæreost. Denne opskrift er en mild basisost. Du kan selv skrue op for krydrierne. Vil du have en lidt stærkere version, kan du tilsætte lidt ekstra hvidvinseddike, sennepspulver eller lidt purløg(hakkes sammen med nødderne fra starten). Du kan også lave en chiliost, paprika/tomat (en anelse paprika og lidt tomatpure giver lidt cheddar smag), basilikum osv. Prøv dig frem og varier din ost.

Spis den på brød med grønt til, kom den i en varm toast eller giv den en tur i ovnen evt på grill funktion. Mums… 😀

Opskrift Vegansk skæreost

1 tsk herbamare (se “Vigtigt i mit køkken“)

1/2 dl kogende vand

1,5 dl cashew nødder

0,5 dl gærflager (se “Vigtigt i mit køkken“)IMG_2310

2 tsk løgpulver

1 ts hvidløgspulver

0,5 tsk salt

3,5 dl soya mælk

2 spsk olivenolie

1 dl agar agar (købes i helsekostbutikker også via nettet)

1 spsk hvidvinsbalsamico

1 spsk tahin

Opløs herabamare i det kogende vand. Hak nødderne i en foodprocessor til de er helt findelte, pas på de ikke bliver til “smør”. Tilsæt gærflager, løgpulver, hvidløgspulver og salt og kør en omgang til med foodprocessoren. Varm soyamælk, olie og agar agar op i en gryde under omrøring. Lad det simre i 6-7 minutter under stadig omrøring. Kom alle ingredienserne i foodprocessoren og lad den arbejde til massen er helt jævn. Det tager 4-7 minutter alt efter maskinens effektivitet. Smag til med salt. Hæld ostemassen over i en passende form og stil den køligt til næste dag. Og så er det bare i gang med at nyde osten.

IMG_2312

IMG_2313

Velbekommen 🙂

12 responses

  1. kan den mon rives og smeltes og bruges til fx. tortilla chips? 🙂

    1. Hej Gitte
      Det smelter ok, men den er ikke helt fast nok til at rive. Man kunne hakke den og drysse over tortillas 🙂

      1. det lyder godt 😀

  2. Den ser god ud!
    Er det usaltede cashewnødder, du bruger?

    1. Hej Eva
      Ja det er usaltede nødder 🙂

  3. Hej! Gitte
    Kan man bruge en anden plantemælk end soyamel, da min mave ikke så godt tåler dette?
    Så vil jeg nemlig prøve min første veganer ost.

    1. Jeg mente nu sojamælk og ikke sojamel. Sorry.

      1. Det regnede jeg også med 🙂

    2. Hej Christina
      Jeg har aldrig prøvet, men kan jo taste med havre eller rismælk. Mandelmælk tror jeg bliver for sød…. Hvis du bruger ris/havre mælk, ville jeg nok bruge f.eks. halv rismælk og halv ris”fløde” eller halv havre mælk/fløde. Fordi disse mælkeerstatninger er så magre i smagen, hvor soyamælk har lidt mere fedme i sig, som jo er med til at give “osten” struktur. Måske kan den også bare laves på ris/havre”fløde?
      Det var lige lidt tanker om det. Hvis du finder noget der bliver godt, så skriv endelig tilbage. Jeg er altid frisk på at lære nyt 🙂
      Kh Line

  4. […] spiser ost… altså vegansk ost. Nogle gange laver jeg selv vegansk ost, både smøreost og skæreost, men når jeg ikke lige har tid til det, har Odense heldigvis en helskostbutik med et bredt udvalg […]

  5. Hej, det lyder spændende med hjemmelavet, vegansk ost. I et vegansk forum på Facebook spørges der ind til mængden af agar agar i din opskrift. Normalt sælges det i mindre portioner – fx 60 g, som spørgeren angiver at have købt. Så hvor køber du så store kvanta? Og er agar agar egentlig sundt?

    1. Hej Karin
      Jeg handler tit veganske specialiteter hjem fra tyskland og så køber jeg det i naturkost i Odense 🙂
      Jeg tror ikke agar agar, har nogen næringsmæssig inflydelse.

Skriv en kommentar