Bønnebøffer og flødestuvet spinat

Da jeg var barn var en af mine livretter frikadeller med flødestuvet spinat. Jeg kunne spise det flere gange om ugen. I dag foretrækker jeg en lidt mere varieret kost…. men den veganske version af denne ret dukker nu op med jævne mellemrum 🙂 Egentlig passer kogte kartofler godt til retten, men da der alligevel skulle koges ris her til aften, sprang jeg kartoffelskrælningen(en af de få ting jeg ikke nyder ved madlavning) over. Jeg dampede et blomkålshoved til, da jeg synes spinat og blomkål passer godt sammen. En nem og lækker hverdags ret, som også er meget børnevenlig.

Opskrift Bønnebøffer og flødestuvet spinat

500 g kogte bønner (jeg havde sortøje bønner liggende, brug dem du har)

2 fed hvidløg

50 g løg

100 g champignon

1 spsk engelsk sauce

2 spsk soyamælk (eller anden plantemælk)

2 dl havregryn

1 tsk paprika

1 tsk salt

1 tsk timian

frisk kværnet peber

4 spsk hvedemel

Olie

Kom alle ingredienser, undtagen mel, i foodprocessoren og kør til du har en jævn ensartet masse. Rør melet i. Steg ved lidt over middel til de er sprøde og gennemstegte.

500 g spinat (optøet)

1,5 dl soyafløde (eller anden plantefløde)

salt, peber og revet muskatnød

Bring spinat og fløde i kog og skru helt ned på laveste blus. Krydder med salt, peber og lidt revet muskanød. Lad det stå på laveste blus, men du steger bønnebøfferne.

 

Velbekommen 🙂

En kommentar

  1. […] Spinat – er også en god måde at skrie op for grønheden i en ret, smoothie eller i hjemmebagte spinatboller eller klassisk stuvet spinat. […]

Skriv en kommentar